2016. január 29., péntek

Az ín kikészítése

Egy állatnak gyakorlatilag minden része felhasználható valamire. Egyik ilyen hasznos része az ín. Az állatok inait az idők kezdete óta használja az emberiség különféle célokra, mint varrás, kötözés, bandázsolás.
Hogy ne menjünk túl messzire a nyílvesszők kötözése, a nomádok íjai karjainak bandázsolása ínnal történt.
Az Egyesült Államokban nyeregkészítéshez a mai napig használják.
Hogy hogyan kell előkészíteni, íme!

Felhasználhatók a marha, szarvas, őz, juh csánkfeszítő ina használható fel e célból. Utóbbiak rövidebbek. Próbáltam én a háti ínt is, de nem vált be, Túl merev volt szárítás után. A lábból kivenni lehet úgy, hogy felvágjuk és szépen kioperálgatjuk. De van egy gyorsabb módszer, amit én is alkalmazok.

Íme:
(A videó nem saját, de ettől jobbat én se készíthetnék.)


Utána kiszárítjuk (én szokás szerint a kályha tetején). S mikor kiszáradt teljesen. Egy fa tőkére tesszük és egy darab fakalapáccsal, vagy egy komolyabb fadarabbal szétkalapáljuk.





Utána szétszedegetjük szálakra. Az így szétszedett inat összekötve tároljuk száraz helyen.



Annak, aki nem hiszi, milyen hasznos dolog ez (képet sajnos nem tudok mutatni):
Megrágtam az ínt. Egy darab fűzfagallyat betekertem vele. Nem cifráztam, csak rátekertem. Kiszáradt, majd beleütögettem egy a gallyhoz képest nagyobb régi reszelő tüskéjét. A fűzfagally szétnyílt, de csak a bandázs után! Azt hiszem az eset magáért beszél. 

Ezért a tarisznyában nem árt ha bérelt helye van. Jó társunk lehet.


2 megjegyzés:

  1. Üdv! Találtam még egy ide kapcsolódó filmet; talán ez sem lesz haszontalan. :) (A tárgyalt téma konkrétan 16:30-nál kezdődik.)
    A link: https://www.youtube.com/watch?v=W0cjemm7EkI

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tulajdonképpen ugyan az a metódus, csak ő kivágja belőle.

      Törlés